Partnerzy serwisu:
Komunikacja

15 autobusów międzymiastowych dla pomorskiego – w 7 dni od otwarcia ofert do wyboru dostawcy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
15 autobusów międzymiastowych dla pomorskiego – w 7 dni od otwarcia ofert do wyboru dostawcy
fot. PKS SłupskAutobus w taborze PKS Słupsk
Województwo Pomorskie rozpisało przetarg na 15 nowych zeroemisyjnych autobusów międzymiastowych kategorii M3 klasy II z napędem elektrycznym wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim. Pod koniec marca oferty zostały podane do publicznej wiadomości, a zaledwie kilka dni później poznaliśmy zwycięzcę przetargu.

Przedmiotem przetargu Województwa Pomorskiego było 15 fabrycznie nowych autobusów o przebiegu nie większym niż tysiąc kilometrów i wyprodukowanych w roku dostawy (2025/2026) z aktualnym świadectwem homologacji oraz dostawa, wyposażenie i uruchomienie 10 sztuk dwustanowiskowych mobilnych stacji ładowania autobusów elektrycznych.

W postępowaniu wzięła udział tylko jedna firma – ABP Bus & Coach z ofertą 55 809 712,5 złotych brutto. Budżet województwa pomorskiego wynosił natomiast dokładnie 60,885 miliona. Na ogłoszenie wyników nie musieliśmy długo czekać, co jest raczej rzadkością, nawet gdy wybór jest w teorii oczywisty, a tym razem do wyboru ofertodawcy doszło ekspresowo – zaledwie 7 dni później. Wygląda na to, że województwo niedługo podpisze umowę z firmą ABP.

Terminy i finansowanie

Zamawiający, aby zamówienie podstawowe zostało wykonane w terminie maksymalnie do 14 miesięcy od dnia zawarcia umowy, w tym:

  • Etap I - dostawa 10 sztuk ładowarek - w terminie do 12 miesięcy od zawarcia Umowy;
  • Etap II - dostawa 4 autobusów - w terminie do 12 miesięcy od zawarcia Umowy;
  • Etap III - dostawa 11 autobusów - w terminie do 14 miesięcy od zawarcia Umowy.

Jednocześnie Zamawiający zastrzega, iż ostatnia dostawa przedmiotu zamówienia musi zakończyć się maksymalnie do dnia 15 maja 2026 r. (ze względu na fakt, iż środki z KPO muszą być wydatkowane do dnia 30 czerwca 2026 r.). Wartość całego projektu to ponad 61 mln zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniesie ponad 42 mln zł. Umowa z KPO została podpisana jeszcze w drugiej połowie marca.

Plany i Cele

Jak możemy przeczytać na stronie Samorządu Województwa Pomorskiego:

– Dzięki dofinansowaniu z KPO ogłosiliśmy przetarg na zakup 15 zeroemisyjnych pojazdów oraz niezbędnej do ich obsługi infrastruktury – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

– Zamiarem władz województwa jest nie tylko zwiększanie udziału czystego transportu ale również likwidacja tzw. wykluczenia komunikacyjnego. Te pojazdy pojadą choćby do Człuchowa, Miastka czy Kępic i Helu. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować mieszkańcom lepszy dojazd do szkół, miejsc pracy czy ośrodków zdrowia i placówek kulturalnych – dodaje marszałek.

Więcej informacji na temat długofalowej strategii województwa pomorskiego znajdziemy w Regionalnym programie strategicznym w zakresie mobilności i komunikacji stanowiącym również regionalny plan transportowy dla województwa pomorskiego 2030, ogłoszony w roku 2022. Znajdziemy tam między innymi poniższy zapis:

„Celem strategiczne i operacyjne w zakresie transportu określone w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030 są ukierunkowane przede wszystkim na mobilność wewnątrzregionalną oraz powiązania regionalnego systemu transportowego z otoczeniem zewnętrznym.”

Zachęcamy do samodzielnego zapoznania się z całością dokumentu tutaj.

Specyfikacja techniczna autobusów

Przypomnijmy, że konstrukcja pojazdów i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu 80 tysięcy kilometrów średniego rocznego przebiegu ,a zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone oraz produkowane seryjnie i niezawodne. Konstrukcja autobusów ma umożliwiać eksploatację w temperaturach od - 30°C do + 50°C.

Preferowane wymiary autobusów to: od 11,5 do 12,5 metra długości, od 2,5 do 2,55 metra szerokości oraz maksymalnie 3,5 metra wysokości. Maksymalna waga pojazdów to 19,5 tony. Zamawiający wymaga minimalnej liczby miejsc dla pasażerów w liczbie 50 – w tym co najmniej 39 miejsc siedzących, a 10 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Układ drzwi w zamawianych pojazdach to 1-2-0 lub 2-2-0.

Pojazdy powinny być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o łącznej maksymalnej mocy minimum 230 kW. Rekomenduje się umieszczenie silnika centralnie za tylna osią napędową. Moc ciągła silnika elektrycznego (tj. dla minimum 30 min. pracy) synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi min. 180 kW lub 140 kW dla każdego z silników zamontowanych w piastach. Układ napędowy wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowania rozwiązania technicznego). Preferowana wartość średniego zużycia energii przez autobus powinna wynosić poniżej 0,90 kWh/km.

Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) baterii trakcyjnych nie może być mniejsza niż 400 kWh (preferowane więcej niż 480 kWh), a energii dostępnej dla użytkownika (zwanej Ed) - 350 kWh. Zamawiający wymaga gniazda plug-in zlokalizowanego bocznych ścianach autobusu. Złącze ładowania CCS Combo-2.

Specyfikacja techniczna stacji ładowania

Od tego samego dostawcy województwo Pomorskie chce uzyskać dostawę, montaż i uruchomienie fabrycznie nowych, 10 sztuk dwustanowiskowych, mobilnych stacji ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o maksymalnej mocy wyjściowej minimum 120 kW (2*60) każda na terenie wskazanym przez Zamawiającego (po dwie na Kościerzynę, Chojnice, Słupsk, Miastko i Gdynię). Wymaga się ładowarek jednego typu - dwustanowiskowe, zewnętrzne typu Plug-in. Ładowarka powinna łączyć funkcję ładowarki podstawowej o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w dostarczanych autobusach w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane akumulatory w czasie nie dłuższym niż 5 godzin.

Stacje ładowania (10 szt.) dla autobusów z napędem elektrycznym muszą spełniać między innymi poniższe warunki:

  • zabudowa stacji pozwalająca na obsługę dwóch stanowisk (możliwość ładowania jednego lub dwóch autobusów jednocześnie);
  • graniczne wymiary obudowy ładowarki związane z planowanym posadowieniem ich na wydzielonych miejscach w danej lokalizacji wynosić powinny odpowiednio: gł. stacji ładowania: max 1500 mm; szerokość stacji ładowania: max 1300 mm; maksymalna waga do 500 kg.
  • konstrukcja oraz sposób posadowienia ładowarki na podłożu musi zapewniać jej stabilność;
  • wyposażona w dwa gniazda odkładcze dla dwóch osobnych przewodów ładowania;
  • zapewniony odpowiedni dostęp w celu wykonania napraw i konserwacji urządzenia;
  • zakres temperatury zewnętrznej: od -25°C do +40°C;
  • konstrukcja powinna uniemożliwiać ingerencję osób przypadkowych w tym uniemożliwić otwarcie obudowy bez specjalistycznych narzędzi oraz być odporna na próby dokonania aktów wandalizmu, a w przypadku ich zaistnienia ułatwić usunięcie ich skutków;
  • konstrukcja musi zapewniać wysoką odporność na korozję – elementy metalowe muszą być ocynkowane lub galwanizowane dodatkowo malowanie proszkowo lub wykonane ze stali nierdzewnej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Radom wybiera ofertę dwóch firm na dostarczenie autobusów?

Komunikacja

Radom wybiera ofertę dwóch firm na dostarczenie autobusów?

Paulina Piziorska 04 kwietnia 2025

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Komunikacja

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Paulina Piziorska 04 kwietnia 2025

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Komunikacja

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Paulina Piziorska 01 kwietnia 2025

Gdańsk: Solaris stratny na kwotę ponad 100 milionów złotych!

Komunikacja

Znamy dostawcę pierwszych elektryków w Tczewie

Komunikacja

Znamy dostawcę pierwszych elektryków w Tczewie

Paulina Piziorska 10 marca 2025

Zobacz również:

Radom wybiera ofertę dwóch firm na dostarczenie autobusów?

Komunikacja

Radom wybiera ofertę dwóch firm na dostarczenie autobusów?

Paulina Piziorska 04 kwietnia 2025

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Komunikacja

Warszawa: Koniec przebojów i przegrana Solarisa?

Paulina Piziorska 04 kwietnia 2025

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Komunikacja

Gdynia: Kto dostarczy 8 przegubowców elektrycznych?

Paulina Piziorska 01 kwietnia 2025

Gdańsk: Solaris stratny na kwotę ponad 100 milionów złotych!

Komunikacja

Znamy dostawcę pierwszych elektryków w Tczewie

Komunikacja

Znamy dostawcę pierwszych elektryków w Tczewie

Paulina Piziorska 10 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5